Manažment obchodu 3
Ak sme v predchádzajúcom článku o šéfovaní obchodu udreli na strunu tvrdosti, teraz sa pozrieme na celú vec z opačnej strany. Tvrdosť, neústupnosť, vyžadovanie výkonu sa nezaobíde bez porozumenia, rešpektu a lásky k veci aj k ľuďom. Tvrdosť bez empatie ľahko skĺzne do sadizmu. A žiadny utláčateľ ešte nikdy nezvíťazil (z dlhodobého hľadiska), na to melú božie mlyny príliš dôsledne.
Ostré vystupovanie nemôže byť zvyk, ktorý šéf nasadí bez ohľadu na situáciu. Ostré vystupovanie a požadovačnosť treba prejaviť vtedy, keď tým prekonávame pochybnosti ľudí, neochotu, lajdáckosť, či klesanie na duchu. Keď je však mužstvo vo víťaznom ťažení, usmievajú sa popri tom, ako podávajú skvelý výkon, vtedy sa má usmievať aj šéf a nešetriť chválou. V takých chvíľach sa nehodí štekať zlostné povely. To by bol prejav chorej mysle.
Šéf obchodu musí v prvom rade milovať poslanie svojej firmy. Služba zákazníkom, to je najvyšší príkaz. Musíte radi pomáhať klientom, predstava, ako sme im vyriešili problém, patrí k najväčším uspokojeniam vôbec.
Treba milovať aj vlastné produkty, stáť za nimi, poznať ich silné stránky a nikdy sa neznížiť k odsudzovaniu toho, čo máme predávať. Ak to nedodržíte, dopadnete ako veliteľ Luftwaffe, ktorý sa raz opýtal jedného z svojich najlepších pilotov, čo by potreboval pre víťazstvo a ten mu odsekol: "Spitfire!"
Bez lásky k vlastným produktom - v dobrom aj zlom - je nemožné dosahovať dlhodobo dobré výsledky.
Dobrý šéf musí milovať aj svojich ľudí, lebo sú jeho rodinou, kmeňom, bratmi a deťmi zároveň. Vedie ich k lepším výkonom, nikdy sa nevzdá myšlienky na zdokonaľovanie, lebo nikto nikdy ešte neurobil čokoľvek, čo by sa nedalo urobiť ešte lepšie. Tak ako rodič s láskou sleduje prvé kroky svojho dieťaťa a postupný vývoj až k dospelosti, tak aj šéf predaja s úľubou pozoruje postupné zlepšovanie schopností svojich zverencov. Vie, že je to na nich, aby urobili samostatné kroky, ale musí byť zároveň pripravený ich posmeliť, poučiť a pohnať vpred.
Ak sa na nich mračíte, dávate najavo nesúhlas s niečím zlým. Ak to pochopia a začnú to robiť správne, usmievajte sa a tľapkajte po pleci. Musíte byť tvrdým a milujúcim šéfom zároveň.
Obrázok: ©Fotolia.com
Pri čítaní Tvojich textov o tajomstvách predaja si vždy spomeniem, ako si každý mesiac robil kvalifikáciu predajcov/predajkýň Business Success a viedol si nás krok za krokom k pochopeniu, že milovať poslanie svojej firmy a slúžiť podnikateľskej verejnosti je ten najvyšší príkaz.
OdpovedaťOdstrániť