štvrtok 3. mája 2012

Kúpte si pero

Potreboval som pero. Obyčajné pero na písanie.

V Bratislave sa dá kúpiť, stačí prísť na správnu križovatku, uvidíte tam mladého muža, ktorému od kolien chýbajú končatiny. Vlastne ich má, len vyzerajú inak, ako u väčšiny ľudí. Sú tenké, pravdepodobne z duralu. Zastavíte na červenú, usmeje sa na vás z okraja cesty a kolísavým krokom kráča pozdĺž obrubníka. V rukách drží perá a vymieňa ich za mince.



Videl som ho už viackrát. Vždy sa usmieva. Nikdy sa na nikoho škaredo nepozrie, pritom častejšie zažije odmietnutie, ako štedrú ruku posádky auta. Pani predo mnou si vzala pero a ja som pero vyslovene potreboval. Stretli sa nám oči, usmievali sme sa na seba, nebolo potrebné povedať vôbec nič.

Spomenul som si na zamračené tváre rôznych predavačiek v pekných, vysvietených a vykúrených predajniach. Často ich učíme, že úsmev nič nestojí, ale dôležité je, že usmievať sa treba zvnútra. Nemá to byť úhľadne vyzerajúca koža tváre na namosúrenom človeku. Úsmev nie sú len ústa s kútikmi vyhnutými nahor. Usmievať sa musia oči.

Ten neznámy predavač pier na bratislavských križovatkách mal práve tie usmievavé oči. Oči človeka, ktorého nezlomil zlý osud. Mnohí ľudia v predaji (a nielen v ňom) by si z neho mali vziať príklad. Tento chlap stojí pevne na svojich nohách.

Musím povedať, že vyslovene vylepšil môj deň.

3 komentáre:

  1. Aj ja úsmev považujem za najlepšie uložený kapitál: stojí ma menej ako nič a prináša mi veľké zisky. A preto v ž d y s ú s m e v o m !

    OdpovedaťOdstrániť
  2. S týmto mladým mužom som zažila svoju príhodu aj ja. Najprv som musela skonfrontovať jeho handicap, mala som strach sa pozrieť na jeho nohy. Potom som cítila ľútosť, že s takou námahou pomocou barlí chodí a keď prišiel ku môjmu autu, usmial sa na mňa a vzbudil vo mne záujem. Ani neviem ako, ale otvorila som okienko a podala som mu jedno euro. S úsmevom poďakoval a podával mi pero, ktoré som odmietla so slovami, že netreba. Znova sa usmial a povedal mi: "Chcem, aby ste si to pero vzala." Vzala som si ho. Chcel byť vo výmene. Krásny príklad toho, aké umenie ovládal - umenie dvíhať ľuďom emócie a svojím prístupom k životu je príkladom pre mnohých .... NAŠKA

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Priblížili ste niekoľkými slovami charakter mladého muža, zaiste nie ľahkého osudu, ale veľkého srdcom. On veľmi dobre vie, že výmena energií (peniaze za pero) bola a je veľmi dôležitá, preto ho Naške ponúkol, aj keď nepotrebovala. Kiež by čítal naše a moje riadky. Pozdravujem ho a prajem mu, aby tých výmien hodnôt a emócií bolo čo najviac. Úžasný príklad ľudskosti a lásky. Katarína

    OdpovedaťOdstrániť