štvrtok 17. júna 2010

Cezhraničná hlúposť?





Fixné idey 2



Na Slovensku je bežne prijímaný názor, že na trhoch v Poľsku je všetko lacnejšie. Včera mi o tom hovoril jeden náš zákazník a citoval svojho známeho, ktorý je obchodník. Ten mu povedal toto:

"My Slováci sme fakt padnutí na hlavu. Ja predávam vo svojom sklade jeden nemenovaný tovar za cenu 90 € za jedno balenie. Presne to isté vozím každý týždeň do Poľska na preslávený trh a predávam tam za 110 € !!! Predám toho v Poľsku Slovákom viacej ako doma, pritom mám doma fakt nižšiu cenu. Ja tomu asi celkom nerozumiem, ale všimol som si, že tí ľudia, čo na severe Slovenska chodia nakupovať do Poľska, sa aj vo voľbách prejavujú podobne, ako pri svojich nákupoch. Myslia si, že urobili dobre, ale nechajú sa opiť rožkom..."

Celá táto historka samozrejme vyvolá úsmev, rozpaky, niekto by sa pozastavil nad tým, či dotyčný obchodník nezneužíva situáciu a podobne. To teraz nerozoberajme a odložme nabok aj politické úvahy.

Zostáva však jedno poučenie:

Masy ľudí majú náchylnosť podľahnúť sugescii. Priveľa jedincov musí mať hlboké pochybnosti o vlastnom úsudku, ak sa rozhodnú nedívať sa na vec svojimi očami a namiesto toho radšej prijmú väčšinový názor, prípadne názor nejakej autority.

Toto je veľmi závažný poznatok pre akéhokoľvek šéfa. Táto vec sa dá samozrejme zneužívať, ale môžete si byť istí, že to pri riadení ľudí bude pre manažment spôsobovať problémy.

Postoje typu "všetci vedia", "každý si myslí" a pod. vedú ľudí k nesprávnym rozhodnutiam. Dobrý šéf NIKDY nekoná na základe toho, že viacej ľudí si niečo myslí. Jeho prežitie (a prežitie jeho firmy) závisí od toho, či sa na veci pozrie vlastnými očami. My neriešime, či sa jeho záver nakoniec zhodne so závermi jeho ľudí, alebo či prijme odlišný náhľad. My hovoríme, že jeho zodpovednosť vyžaduje, aby si dáta vyhodnocoval nezávisle a sám.

Nie je nič nezvyčajné, že prakticky všetci predajcovia vám vo firme povedia, že pre vyšší predaj bude treba znížiť ceny na úroveň konkurencie. Môže sa však nakoniec ukázať, že vyššia cena vyvoláva u zákazníkov hlboké presvedčenie, že sa nutne jedná o kvalitnejší tovar. Ak je vaša kvalita rozhodujúca výhoda, potom zníženie cien môže mať fatálne následky. Toto však treba nezávisle overiť. Šéf NIKDY nesmie stanovovať ceny na základe požiadaviek predajcov, lebo príde aj o posledné gate. Mal by si nájsť čas na to, aby so zákazníkmi z času na čas jednal osobne, aby si urobil vlastnú predstavu.

Šéf je povinný mať pravdu. A pozor, pravda sa nedá určiť hlasovaním.

Fixná idea je vražedná vec.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára