streda 26. januára 2011

Načo je firma?

Hovorí sa, že je mnoho povolaných a málo vyvolených.

Niečo na tom bude. Keď idete do obchodu kúpiť jogurt, máte dosť veľký výber a nakoniec dáte dôveru len niektorému výrobku. To je ten váš vyvolený. Mohli by sme sa začať zaoberať otázkou - prečo práve ten konkrétny jogurt a tento článok by sa zvrhol na esej o marketingu, ale o tom som vlastne nechcel hovoriť.

Bavíme sa o zodpovednosti výrobcu jogurtu postarať sa o vaše potreby. Dobrá chuť, zdravá potravina, dobrá cena, lákavý obal, je veľa vecí, ktoré treba zabezpečiť. Nuž, vy len prídete, dáte jogurt do košíka, stačí zaplatiť a neskôr zjesť.

Ozaj, to musíte jogurt kupovať? Však ste si mohli pokojne zohnať mlieko a dať ho do príslušnej nádoby, pridať jogurtovú kultúru, nastaviť správnu teplotu a mali by ste jogurt, nie? Ahá, zabudol som, ešte sme zabudli podojiť kravu, tej treba maštaľ a pasienky a seno na zimu, traktor a zverolekára, či nie?



OK, tak radšej nie. Tak teda len kúpime ten jogurt. Aké jednoduché! Nuž a tu sme pri pointe tohto článku. Poľnohospodár, mliekár, výrobca, dopravca, obchodník, tí všetci tu sú preto, aby ste nemuseli dojiť kravu a vyrábať jogurt.

Firma je nato, aby vás oslobodila od toho, aby ste už nemuseli robiť všetko sami. Ponúka vám riešenie, šetrí váš čas, uspokojuje potreby a to podľa možností tak, aby sa vaše problémy zmenšili.

Samozrejme, pokiaľ je niekto nezamestnaný a nemá na jogurt, možno by dal prednosť kravičke a pasienkom, ale služby firiem sú pre bežného pracujúceho občana vtedy dobré, ak zlepšujú život, šetria čas, námahu a človek sa môže venovať naplno tomu, čím slúži spoločnosti on.

Píšem tu o tom jednoducho preto, lebo najzákladnejšia stratégia manažmentu akejkoľvek firmy sa týka hľadania a dodávania produktu, ktorý bude spĺňať vyššie uvedené.

Iste by sa našli ľudia, čo by povedali, že hlavná úloha firmy je robiť majiteľovi zisk. Áno, aj to je úloha firmy, ale ak si kupujete jogurt, tak si ho kupujete preto, lebo ho potrebujete zjesť a nad ziskom výrobcu sa príliš nezamýšľate.

Ak chce majiteľ mliekárne robiť zisk, mal by si toto sakramentsky uvedomovať!

Dobrý zákazník rád zaplatí cenu, ktorá umožní firme dobre prežívať, ak ten jeho obľúbený jogurt chce kúpiť aj nabudúce. Minule som sa totiž bavil s kamarátom o kúpe rybárskych prútov. Povedal, že pôjde do kamenného obchodu prúty pozrieť, odskúšať a potom ich objedná lacno na internete. Tak som sa ho opýtal, či má ten kamenný obchod rád. Povedal, že áno, že sa snažia a aj predavači sú fajn. Nepochopil ma ten nešťastník, ale aspoň čitatelia možno pochopia:

Viete prečo som sa ho to pýtal? Nuž, asi mu nedochádzalo, že keď takto budú uvažovať všetci, tak už nikto tie prúty nikde neodskúša, lebo nebude existovať žiadna kamenná predajňa. Nikto mu nedá do ruky tovar, nikto mu neporadí a budem mu želať veľa šťastia pri reklamáciách.

Firmy aj zákazníci by si mali prejavovať istú mieru lojality, nemyslíte? Firma je na to, aby zlepšovala zákazníkom život a za to jej zas zákazníci dajú svoju vernosť.




Obrázok: http://www.wikihow.com/Milk-a-Cow

1 komentár:

  1. Aha, ako pekne vysvetlené, že ak zaplatím za produkt nejakej firme, podporujem jej prežitie do budúcna...

    OdpovedaťOdstrániť