utorok 31. januára 2012

Mladá garda

Nikdy sa mi nestalo, aby som mal na jednom seminári tak veľa synov a dcér zakladateľov firiem, ktorí by mali raz prevziať žezlo ako mladá garda po svojich rodičoch. Dnes sa to stalo. Hovorili sme celý deň na tému marketing v ére internetu a pozorne ma sledovalo viac mladých nástupcov, ako som kedy zažil. A treba pripustiť, že to bol príjemný pocit.

Prednášam už nejakých 20 rokov a moja generácia sa pomaly začína zaoberať otázkami nástupníctva. Ešte to nie je otázka dňa, ale príprava majiteľa firmy sa asi nedá vyriešiť za jeden rok, skôr by som tomu prisúdil desaťročie postupného vzdelávania a odovzdávania moci.

Uvažovali ste nad tým, ako to urobíte jedného dňa vy?

Máte deti, ktoré sa vydajú po vašich stopách? Alebo budete musieť niekoho "adoptovať"? Alebo firmu včas predáte? Toto nie sú ľahké otázky. No aj toto budete musieť voľky-nevoľky zaradiť medzi otázky stratégie firmy.

Ak vám po boku vyrastajú deti, tak je tam jeden faktor, na ktorý si treba dávať pozor. Pre ne bola existencia firmy samozrejmosťou. Môže sa to javiť tak, že firma jednoducho JE a odjakživa BOLA, ale pozor - je nedobré spoliehať sa na akékoľvek automatické mechanizmy. Nástupníci si musia uvedomiť, že firma sa zrodila z myšlienky, nápadu, tvrdej práce a veľkej vytrvalosti. Bežný majiteľ musel prejsť bariérami a ťažkosťami, ktoré si väčšina ľudí ani nevie predstaviť a nastupujúcu generáciu treba do tohto zasvätiť a jasne ukázať, že nič nie je zadarmo, nič nie je garantované a len tvorivosť, znalosti a nezlomná vôľa udrží život firme aj naďalej.

Deti rástli s vašimi firmami, u nás to tak bolo doslova, lebo svoj prvý seminár som prednášal v deň, keď sa nám narodila dcéra, ktorá dnes vo firme vedie marketing.

Bez odovzdania múdrosti novej generácii zmizne celá kultúra. Je to otázka života a smrti. Starí musia mať ochotu učiť a mladí zas ochotu to prijať.

Pouvažujte nad tým, kto raz prevezme žezlo z vašich rúk...



Foto: © MAK - Fotolia.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára