piatok 20. júla 2012

Kto to platí

Pred pár dňami som si v Žiline doprial kávu v bare pod holým nebom v pešej zóne. S kolegom sme boli jediní hostia, po horúčavách udrelo chladné počasie. Za pultom bola uzimená barmanka, ktorá nám ponúkla deky, aby nám nebola zima. Napriek všetkému sa usmievala, jej obsluha bola perfektná a profesionálna.

Pred odchodom som zaplatil a dal som jej do ruky tringelt s poznámkou: "Tu máte príplatok za tú zimu!"

Usmiala sa a povedala: "To by mal hádam urobiť šéf, nie?"

Pozrel som sa na ňu a oponoval: "Aj tak sme to výhradne my, kto vás platí."

Uvidel som, ako zdvihla obočie, rozjasnila sa jej tvár ako človeku, ktorý pochopil niečo veľmi dôležité a s úsmevom pripustila, že to je stopercentná pravda. 

Bolo pekne vidieť, že takto sa na tú vec nikdy nepozerala a trúfam si povedať, že s týmto má problém väčšina populácie. Veľmi veľké percento ľudí si neuvedomuje, kto ich to naozaj platí. Domnievajú sa, že im peniaze dáva šéf, prípadne skúpy majiteľ.

Ale všetko je inak. Manažment je v prípade platov iba sprostredkovateľ, všetko platí výlučne zákazník, či konzument. Keby si toto uvedomovali všetci zamestnanci, ušetrili by sme si mnoho mrzutostí a to neplatí len v súkromnej sfére.

Keby si predseda parlamentu uvedomoval, že my ho platíme, možno by sa nepokúšal odmontovať kameru, ktorá má kontrolovať dochádzku poslancov.

Keby si poberatelia sociálnych dávok, či podpory v nezamestnanosti uvedomili, kto je ich "zamestnávateľ", možno by chápali, že by v nijakom prípade nemali a nemohli odmietať výzvu zobrať kosy, metly a postarali by sa o zanedbané verejné priestory.

Občas si kladiem otázku, čo sa učí na školách, že tak málo ľudí chápe takúto jednoduchú, no základnú súvislosť? Učitelia by možno namietali, že to nie je v osnovách. Ale podľa mňa sú to všetko výhovorky. Ak pracovníci školstva nechápu, že ich platíme my, žiaci, občania, firmy, aby ich absolventi rozumeli základným princípom života, potom nech sa učitelia nehnevajú, že zarábajú tak málo. Predpokladám však, že tomu jednoducho nerozumejú.



Foto: © Fotolia.com

4 komentáre:

  1. Uvedomiť si, kto koho za čo platí, je dobrý krok k porozumeniu základných princípov existencie. Je načase naučiť to učiteľov....

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ale časť pravdy mala aj barmanka, lebo keď sa snaží a reštaurácia zarobí viac, či sa to prejaví na jej plate závisí od jej šéfa...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Samozrejme, veď článok sa zaoberá len tým, že otvára oči bežným zamestnancom, kde je jediný zdroj ich platov. Šéfovia a majitelia pochopiteľne rozhodujú o tom, ako sa tie peniaze použijú a pod., ale to už je trochu iná kapitola.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ...príjemná a v Žiline výnimočná skúsenosť....ja som navštívil pár obchodov s tým istým tovarom a v každom!!! som pri otázke, máte veľkosť...dostal odpoveď, ...veď si pohľadajte... . Takým predavačkám by som ani brigádnický plat nedal. Tak som radšej podporil predajňu v zahraničí, kde mi v horúčavách aj vodu ponúkli.
    Česť výnimkám a predajcom aj v Žiline.

    OdpovedaťOdstrániť