nedeľa 27. apríla 2014

Rovnaká odmena?

Keď sme posledne rozoberali tému rovnoprávnosť žien, tak som potom zažil niekoľko úsmevných diskusií. Mal by som asi prezradiť aj to, že v mojom prípade som vždy odmeňoval úplne rovnocenne, lebo vždy som bol ochotný platiť len za produkt. Nikdy ma príliš nezaujímali hodiny na pracovisku, ale vždy mi išlo o vyprodukovanú hodnotu.

Odmeňovanie sa často používa ako motivačný faktor a chuť zarobiť je dôležitá, manažéri to často používajú vo svojom systéme riadenia. Netreba však zabúdať aj na to, že je to prvok spravodlivosti. Nerovné odmeňovanie vyvoláva negatívne pocity. Dôležitejšie, ako motivovať môže byť aj NEDEMOTIVOVAŤ!

Vyslovene zábavné video ukazuje, čo sa stalo v laboratóriu, keď sa pokúsili odmeniť opice nerovnako. Za splenie úlohy (opica má podať pracovníkovi kameň), dostane odmenu.

Najprv dostali obidve kúsok uhorky a všetko bolo v poriadku. Pozrite sa však, čo sa stane, keď opica zistí, že jej kolegyňa dostala za tú istú prácu hrozno... (samotná reakcia príde v čase cca. 1:50)


Na zamyslenie, že?

Zhrnutie obsahu videa (stručný preklad textu):

Ide o pokus v rámci štúdie o férovosti

Piliere morality:
Reciprocita Empatia
Férovosť     Súcit

Pokusy sa robili aj so psami, vtákmi a šimpanzami

Vybrali 2 kapucínske opice, ktoré sa poznajú a dali ich do testovacej klietky

Ak im dáme jednoduchú úlohu a odmeníme ich kúskom uhorky, všetko bude v poriadku a môžete ten test opakovať 25x za sebou. Túto odmenu úplne akceptujú.

Keď však dáte jednej z opíc hrozno (mimochodom preferencie opíc ohľadom jedla úplne kopírujú ich cenu v supermarkete), v tej chvíli vytvoríte nerovnosť. A tento experiment sme urobili.

Vybrali sme potom opice, ktoré nikdy tento experiment nerobili a ľavej sme dali uhorku. V prvej chvíli to bolo v poriadku a zjedla odmenu. Potom sme však druhej dali hrozno a pozrite sa, čo sa stane.

Podá nám kameň (to je úloha) a dostane odmenu - uhorku. Opica vpravo nám podá kameň a dostane hrozno. Uvidíme, čo sa stane...




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára