štvrtok 11. marca 2010

Povinnosti majiteľa I.

Zdroj

Spísať všetky povinnosti majiteľa firmy by vydalo na menšiu knihu.  Skúsme si to však rozdeliť na menšie témy, z ktorých sa bude skladať táto séria článkov.

Prvá vec, ktorú za majiteľa nikto neurobí, je vdýchnuť firme život. Všimnite si, že hovoríme tak trochu na tému "Zakladateľ", "Tvorca", alebo "Zdroj". Majiteľ síce môže byť niekto, kto len vloží kapitál a s firmou nežije, nedýcha, ale my v skutočnosti hovoríme o vodcoch, ktorí svoj biznis skutočne založili a osobne rozbehli. Nejdeme špekulovať ani nad tým, či firmu rozbiehali viacerí majitelia, jednoducho len vynechávame z našich úvah pasívnych majiteľov, nech už sa vo firme objavili z akýchkoľvek dôvodov.

Mohli by sme povedať, že firma sa vždy zrodí najprv v myšlienkach. Aj dnes sníva o vlastnej firme mnoho ľudí, no iba zanedbateľné percento premení svoj nápad na čin. Iba absolútne menšina ľudí bude niekedy majiteľom úspešnej, bohatej firmy. Mnohí majitelia neprekročia svoj tieň a po niekoľkých pokusoch vybudovať organizáciu prejdú na model SZČO (samostatne zárobkovo činná osoba = živnostník) a iba sotva môžeme v ich prípade hovoriť o "firme" ako o organizácii.

Ak je niekto pevný v svojich zámeroch, potom firmu dotiahne do stavu prosperujúceho podniku. Mohli by sme povedať, že firma je tak trochu vlastným vesmírom a zakladateľ je tak trošku pámboškom toho vesmíru. Malo by sa tam diať to, čo on zamýšľa.

Tu sme prišli k jednej z prvých zásad majiteľa/zakladateľa: Možno že náš veľký svet bol skutočne stvorený naším veľkým pámboškom, ten ho stvoril, dal všetkým živým tvorom vlastnú vôľu a potom už doňho nezasahuje (pohne sa k činu snáď len keď už sa na to naozaj nedá dívať, potom zosiela potopy, síru a oheň a potom rôznych záchrancov) a tak si ten svet robí čo chce, naša planéta Zem si fičí vesmírnym priestorom okolo Slnka a nikto sa už o to údajne nemusí starať.

No firma takto nemôže fungovať. Ak je majiteľ pámboško svojej firmy, potom musí pekne vdychovať do nej život stále znova, lebo inak chuderka skolabuje. Ťažko povedať prečo firmy fungujú len vtedy, keď im majitelia z času na čas dávajú umelé dýchanie, ale skúsenosť to jednoznačne potvrdzuje.

Majiteľ teda musí neustále tvoriť a pod týmto máme na mysli neustále utieranie prachu na niečom, čo voláme účel firmy, alebo ak to chcete počuť inými slovami - treba neustále prachovkou leštiť poslanie firmy. Firma totiž bude existovať len vtedy, ak majiteľ neustále pripomína svojim ľuďom a celému svetu, že jej účelom je slúžiť zákazníkom.

Firma má byť užitočná, má uľahčovať zákazníkom život. Prvá majiteľova úloha je vymyslieť takú firmu, ktorá úspešne slúži a potom tú myšlienku opakovane dvíhať z prachu a hrdze.

Ako presne, to by sme tu tiež mohli rozoberať na 100 stranách. Ale pre túto chvíľu len skontrolujte, či vám vaša vlastná firma nezovšednela. Zatvorte oči, potom ich otvorte a choďte sa s úžasom pozrieť, ako fajne slúžite svojim zákazníkom. Myslíme si, že mnohí z vás na tú krásu už trochu pozabudli.

1 komentár:

  1. Súhlasím úplne s tým, že vo firme treba "leštiť" poslanie, slúžiť zákazníkom a neustále oživovať v ľuďoch účel - a je to úloha zakladateľa firmy. Ale nepreháňala by som to s "pámboškovým označovaním" majiteľa, pretože ten by bez svojho tímu tiež nedosiahol ciele. Musí to byť vyvážené. Myslím, že ľudia ochotne urobia to, čo majiteľ vo svojom vesmíre zamýšľa, pokiaľ je sám vzorom napĺňania účelu.

    OdpovedaťOdstrániť