streda 22. decembra 2010

Najhoršia zrada

Posledných 18 rokov som strávil ako učiteľ manažérov. Hovoril som k tisícom ľudí o tom, ako zlepšiť fungovanie organizácií a snažil som sa zlepšiť život šéfom a ich zamestnancom. Aby to bolo možné, musel som sa aj ja celý čas učiť. Zistil som, že ZVEDAVOSŤ je nesmierna hybná sila.

Chcel som sa niečo dozvedieť; a chcel som sa o tie vedomosti a skúsenosti podeliť. Skúmať veci je zaujímavé už samo o sebe, ale definitívna radosť prichádza až vtedy, keď tú múdrosť dáte ďalej.

Po x rokoch som si však uvedomil, že navštevujem firmy a hovorím opakovane o tých istých základoch. Keďže niektoré chyby manažérov sa podobajú ako vajce vajcu, musel by som ešte ďalších 100 rokov chodiť po firmách a naprávať tam chyby. Keby som ďalších 50 rokov prednášal, aj tak by som zasiahol len zlomok publika, ktoré potrebuje takéto veci počuť.

Poškrabal som sa za uchom a začal uvažovať nad tým, ako to robiť efektívnejšie a prišiel som k záveru, že musím začať používať prostriedky masovej komunikácie. Približne pred rokom som začal ostýchavo písať tento blog a dnes konštatujem, že ho čítalo viacej ľudí, ako som kedy vyškolil na seminároch. Začal som nahrávať svoje prednášky na video, publikovať ich, ale postupne som pochopil, že to bude vyžadovať viac, ako len postaviť kameru na statív a stlačiť gombík nahrávania.

Za rok som musel nasať viacej dát o robení filmov, zvuku, optike, scenároch, ako by sa zmestilo do bežného vysokoškolského štúdia. Stále som v tejto oblasti iba zelenáč, ale už vidím svetlo na konci tunela. Aj naďalej budem prednášať, lebo mať pred sebou živých ľudí, ktorí sa pýtajú je niečo, čo sa nedá ničím celkom nahradiť, ale ak robím film, tak vnímam za kamerou tisícky ľudí, ktoí by sa mohli pozerať, predvídam ich reakcie a rozprávam im príbeh, z ktorého sa majú poučiť.

Robením filmov si zároveň plním sen, ktorý nosím v sebe od detstva. Vždy som chcel byť rozprávačom príbehov a asi niet rozsiahlejšieho publika, ako sú diváci filmov. Rozprávať o manažmente sa možno zdá byť suchárske, ale v skutočnosti nie je. Vo firmách sú živí ľudia, sú to bytosti, ktoré sa snažia lepšie prežívať a ich práca je dôležitá. Zvádzajú každodenný boj so svojimi slabosťami, nepriazňou osudu. Ich život je reálny, plný emócií a treba im pomôcť.

Snažím sa nielen hovoriť odborné veci, ale zároveň inšpirovať. Veď každý človek by mal splniť svoje sny a urobiť zo svojho života umelecké dielo.

Váš život je niečo, na čo sa raz pozriete späť a želám každému, aby to čo uvidí, bolo niečo, čo stálo za to. Starajte sa, aby to bol boj za dobrú vec, užitočne strávený čas, aby obdobia námahy nakoniec vystriedala radosť a vykročenie za novými cieľmi. Len na ceste za dobrými cieľmi budete cítiť šťastie. Nie každý z vás bude niekoho viesť, tak sa aspoň pridajte k niekomu, kto vedie vás a budete mu dôverovať.

Nikdy by ste nemali zmenšovať svoje sny a potenciál. Vy nie. Okolo vás bude kopa iných ľudí, ktorí sa cítia povolaní hovoriť vám, čo všetko nemôžete a na čo nemáte. Stretnete sa s ľuďmi, ktorí vám budú hovoriť, čo všetko ste urobili zle. Možno vás aj niekto zrazí k zemi, ale váš údel vás vyzýva, aby ste opať vstali a opäť kráčali za svojím cieľom.


Neustále sa učte, zaujímajte sa a dávajte. Stanovte si ciele a choďte za nimi. Nedajte sa odradiť. Vždy sa dá znova vstať a kráčať za cieľmi.

Vzdať sa svojich cieľov je najhoršia zrada, akej sa môžete dopustiť.

4 komentáre:

  1. "Snažím sa nielen hovoriť odborné veci, ale zároveň inšpirovať. Veď každý človek by mal splniť svoje sny a urobiť zo svojho života umelecké dielo." - Tak toto som si hovorila aj ja, pred 3 rokmi. Inspirovat ludi k tomu, ze zivot s kvetmi/rastlinami je krajsi, tvorivejsi, aj zdravsi. Stranka je plna inspirujucich clankov. Okrem svojhich odbornych vedomosti som si rozsirila znalosti v administrovani webu, zistila som, ze ma bavi fotenie, lenze prichadzam tiez na to, ze zivot nie je iba o tom. Ze obcas by sa zislo aj daco urobit-vysadit. Lenze ono to nie je lahke, ked sa k vam dostane pripadny zaujemca len nahodou. Iste, mozem zvysit "nahodovost" - lenze uz mi dochadzaju aj napady.
    Mala som jeden taky napad, uz davno. Len opat je to len o peniazoch, alebo minimalne o kontaktoch... Este taka otazka, kazdy motivator, ci uz Vy, p. Toman, p. Canfield, p. Kristofovic a ini, robia rozne skolenia pre firmy. Pokial vsak ludia nie su vnutorne naladeni na zmenu (pokial mozno k lepsiemu), tak im tie skolenia aj tak velmi nepomozu. Uz dlhsie, konkretne od leta-ale inak ten problem pretrvava uz cele roky- premyslam o priamom poradenstve. Pouzitelnost je univerzalna - ci uz u mna s kvetmi, alebo u kohokolvek ineho. Robila som pre jednu firmu, kde som bola predtym zamestnana. Viete, ako zamestnanec som mala na podnik aj taky pohlad... (zdieraci a pod.) Ako ich obchodny partner-teda podnikatel uz vela veci vnimam inak. Dokonca aj samotne problemy a velmi sa cudujem, ako sa tie problemy vo firme riesia, resp. neriesia... Prave v lete som si aj uvedomila absurdnost mojho "trapenia", ked som chcela riesit problem, ktory sa ma netyka-teda ich problem. Neviete si predstavit tu ulavu, ked mi TO doslo. Aj po 5 mesiacoch mozem konstatovat, ze sa v tej firme nic nezmenilo. Skor zhorsilo: len tot v pondelok som zazila, ako sa tam zamestnanci chovaju k zakaznikom (vraj nie som jedina zakaznicka, ktora zazila arogantne spravanie 1 zamestnanca...). Tak mi tak uz davnejsie napadlo, nebolo by ucinnejsie priame poradenstvo, ako iba "hustit" nejake informacie do hlav personalu? Ja byt sefom tej firmy, toho zamestnanca uz davno vyhodim... Bohuzial, clovek musi padnut na zem, aby si podstatne veci uvedomil. Inak si to neviem predstavit.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jedno zlaté pravidlo hovorí: Nerobte druhým, čo nechcete, aby robili vám. Ak to dáme do pozitívnej roviny: Robte to, čo chcete, aby druhí robili vám. Keby som bol ako zákazník veľmi nespokojný s VAŠÍM zamestnancom, chceli by ste, aby som vám to povedal? Dať dokopy stručné FAKTY, kedy, kde, čo sa stalo a ako to prebehlo a aké to má následky. Nehodnotiť, neponižovať, len strohé fakty. Samozrejme je potom už na vedení firmy, čo s tým urobí.
    Pohnúť ľudí k tomu, aby zmenili svoj postoj je neľahká úloha. Stojí však na tom, či sa podarí niekoho vôbec zaujať a potom mu vykresliť, ako by veci mohli fungovať. Ostatné je fakt na ňom. O tom bola reč aj tu http://manazment-strategie.blogspot.com/2010/10/cesta-k-spravnosti.html

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Poznam ludi v tej firme dostatocne, kedze som s nimi robila vyse 9 rokov. Podla mna je pre sefa hanbou, aby sa o "ochote" zamestnancov musel dozvedat prave od zakaznikov prostrednistvom ich staznosti. Ak uz nie sam, tak by mal mat manazerov, ktori by tieto problemy mali riesit.

    Je taky slogan (?): skupina je taka silna, aky je v nej najslabsi clanok. Kazda skupina, firma, by mala tie slabe clanky nielen rozpoznavat, ale sa ich aj zbavovat, pokial chce byt uspesna. Viete, ked ma oslovili, myslela som si, ze sa zmenil aj pohlad sefa na mna: predsa-len, dovtedy som bola pre nich zamestnanec, teraz zrazu obch. partner. Cakala som, ze sa podla toho budu viest aj diskusie. Dockala som sa vsak len arogancie, od sefa-resp. mojho obch. partnera, ktory mna ako svojho obch. partnera prirovnal k brigadnikovi... Myslite si, ze toto je ten spravny postoj? A ak si take nieco o parnterovi myslia vo firme, co si mozu mysliet o zamestnancoch tej firmy zakaznici?

    V mojom prispevku mi slo o priame riesenie takychto problemov, priamo na mieste. Skolenia su, myslim, oproti priamemu rieseniu slabe. V tej firme som si vsimla zopar diplomov (aj z Business succsess)a absolvovani roznych kurzov a pri pohlade na diplom "efektivny sef" som sa aj rozosmiala... Vlastne mi ta firma moze byt ukradnuta-nie som tam sef, ani nic podobne, aby som riesila ich problemy. Len tam obcas nieco kupim. Skor ma len, ako som uz pisala, niekolko mesiacov "zamestnava" to priame poradenstvo. Sice zacinam aj ja u toho poradenstva, v mojom odbore. Ale zacnem viac radsej uvazovat, ako zvysit "nahodovost" kontaktovania ohladom mojich sluzieb tak, aby sa zaujem o ne dal nazvat uz "zvykom".

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Takéto veci už je lepšie preberať osobne. Je to všetko o ľuďoch, o ich schopnostiach a ochote.

    OdpovedaťOdstrániť