Ak sme si v minulom dieli seriálu povedali, že bez solídnej produkcie nie je možné čokoľvek plánovať, tak v tomto článku si ukážeme, že pre správne rozhodnutia treba poznať trend ohľadom množstva vašej produkcie.
Všimnite si, že zákazníci neodmeňujú dodávateľov za snahu, ale iba za produkt. Futbalový zápas sa nehrá na šance, ani na územnú prevahu, ale výhradne na strelené a uznané góly. Počíta sa len a výhradne PRODUKT! (Samozrejme, tréner môže pracovať na tom, aby si jeho mužstvo vypracovalo viacej šancí, aby sa tak vytvorilo viac predpokladov na skórovanie.)
Ako bude vyzerať plánovanie hokejového mužstva, ktoré dáva stále menej a menej gólov?
Ako môže vyzerať stratégia firmy, ktorej obrat vyzerá dlhodobo takto?
Keby ste boli živnostník a vaše príjmy by vyzerali práve takto, myslíte si, že by bol dobrý nápad kúpiť si teraz drahý byt na hypotéku a k tomu drahé auto na leasing? Istotne nie!
Vaše plánovanie teraz musí nutne súvisieť s tým, aby ste zvýšili príjmy, aby ste zvrátili tento negatívny trend.
xxx
Keby príjmy firmy vyzerali takto, ako to ovplyvní plánovanie?
Každému súdnemu človeku príde na um, že pri takomto trende sa naisto nachádzame v príjemných problémoch, kde musíme napnúť všetky sily, aby sme zvládli zvýšený záujem o naše produkty a musíme sa sústrediť na to, čo robíme dobre, aby takýto vývoj produkcie pokračoval.
xxx
Iba blázon alebo veľmi neznalý človek bude plánovať bez toho, aby si zadefinoval svoje produkty a bez toho, aby si nakreslil svoje výkony do grafu. Naopak, poučený človek zájde ešte ďalej. Pochopí, že aktivity a konečné produkty majú súvislosť. Pozrite sa na tento graf, ktorý ukazuje počet obchodných stretnutí na oddelení predaja a pod tým ešte raz príjmy firmy:
Čo sa stane, ak sa potom počet stretnutí obchodných zástupcov začne vyvíjať takto?
Nemusíte vlastniť krištáľovú guľu, aby ste mohli predvídať, že aj príjmy firmy budú kopírovať tento trend a príjmy sa začnú rútiť nadol.
Keby sme mali iba graf príjmov, tak by sme možno márne hútali nad príčinami poklesu, ale ak by sme sledovali aj aktivitu predajcov, ľahko by sme mohli vysloviť hypotézu, že príjmy budú závisieť od počtu stretnutí so zákazníkmi. Ak by sme opäť vyhnali predajcov na stretnutia a trvali na tom, že ich musí byť viac ako 75, mohlo by sa ukázať, že príjmy opäť stúpnu k úrovni 60.000 a získali by sme tak jeden nesmierne hodnotný poznatok pre riadenie firmy. Počet stretnutí tak vo vašej firme zohráva podobnú úlohu, ako počet striel na bránu, či počet šancí v hokeji, či futbale.
xxx
O práci s grafmi, ktoré merajú produkciu by sa dali písať celé romány a rozsiahle učebnice, ale pozorný čitateľ už z týchto príkladov musel pochopiť, že názornosť grafu je v manažmente neoceniteľná.
O téme použitia grafov v manažmente sme hovorili v tomto blogu v apríli 2010 v článku Meranie produkcie (kliknutím sem si ho otvoríte).
Nejdem tu teraz písať vysokoškolské skriptá, vy ste už naisto pochopili, kam smerujem vašu pozornosť. Skúste si nakresliť do grafu svoju produkciu po rokoch, mesiacoch a byť vami, tak to začnem sledovať aj po týždňoch. K tejto téme sa v tomto blogu určite ešte vrátime aj mimo témy "Plánovanie".
Uzavrime túto kapitolu jednoduchým tvrdením:
Bez toho, aby som videl svoj trend produkcie, sa o plánovaní takmer ani nedá hovoriť.
Ostatné prvky plánovania si preberieme v ďalších dieloch seriálu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára