sobota 26. marca 2011

Ako stanoviť cieľ

Základy plánovania V.



Náhla inšpirácia


Je nepochybné, že mnoho dobrých cieľov si ľudia stanovili na základe náhlej inšpirácie. Na rozhodnutie často nepotrebujete nič "vedieť", stačí "chcieť". Náhle vzplanutie sa môže stať celoživotnou vášňou.

Objaviteľ antickej Tróje - Heinrich Schliemann - sa rozhodol ako dieťa, že Tróju objaví. Na rozdiel od iných jednoducho uveril Homérovi a celý život sa na ten objav pripravoval. Bol veľmi úspešným obchodníkom, na vrchole podnikateľskej slávy celý podnik predal a vášnivo sa pustil do hľadania strateného mesta.

Ak ste si stanovili za cieľ vybudovať firmu v nejakej brandži, mohli k tomu viesť spletité životné okolnosti a iracionálne úvahy.
Do svojej manželky ste sa kedysi dávno zamilovali a nepotrebovli ste k tomu nijaké veľmi premyslené dôvody.

V takýchto prípadoch je nesmierne dôležité, aby to bolo pevné rozhodnutie, aby ste si verili a išli za cieľmi bez ohľadu na to, čo kto hovorí. Musíte samozrejme prejaviť vytrvalosť, znalosť plánovania, vedomosti o organizovaní, vedení a potrebujete aj pretrvávajúce nadšenie pre danú vec.

Cieľ je spravidla nejaká zreteľná méta. Pre horolezca to môže byť zlezenie osemtisícovky, pre futbalový klub postup do vyššej ligy, pre podnikateľa obsadenie istej časti trhu.


Logické ciele

Existujú aj niektoré prirodzené ciele, ktoré nemilosrdne diktuje logika. Prvý cieľ pre nejakého podnikateľa môže spočívať jednoducho v tom, že sa odtrhne od zamestnaneckého pomeru a bude mať založenú firmu. Zdá sa to banálne, ale niektorí ľudia o tomto snívajú celé roky a nakoniec sa k tomu odhodlajú a jedného dňa je tento cieľ splnený.
V tej chvíli prichádza ďalší logický cieľ - dostať firmu do postavenia, kde nie je v strate, ale dokáže sa prepracovať do čiernych čísiel. Ani toto nie je žiadny spektakulárny cieľ, ale je to méta, ktorú je nutné splniť.

V osobnom živote je často prirodzeným cieľom nájsť si partnera/partnerku. Ak hľadám nejakú známosť, mala by to byť žena, v ktorej prítomnosti sa cítim príjemne, chcem s ňou tráviť čas, viesť milostný život, prvý cieľ je jednoducho nájsť vôbec niekoho, s kým budeme tvoriť pár. Ak sa tento cieľ podarí dosiahnuť, ďalšia méta by mohla byť spoločná domácnosť. Neskôr sa budeme usilovať o uzavretie manželstva. Ďalší cieľ môže byť mať dieťa. Iný logický cieľ je vlastniť svoju strechu nad hlavou. Akokoľvek to znie cynicky, niekedy je ďalším cieľom rozchod, či rozvod...


Štandardné stanovenie cieľov

Okrem náhlej inšpirácie a cieľov, ktoré sú prirodzené, máme aj "štandardnú" metódu na určenie ďalšieho cieľa. Tu sa potrebujeme pozrieť trochu späť do nášho seriálu a pripomenúť si čo produkujeme. (K článku sa dostanete kliknutím tu.) Ciele často vychádzajú z toho, čo produkujeme a veľa firiem trpko doplatilo na to, že si stanovilo ciele založené na naštartovaní nových produktov, čo úplne poplietlo zákaznícku obec.
Ak by ste mali hotel, ktorý stojí na konzervatívnej, tradičnej klientele a za cieľ si dáte "rozbehnúť striptízový bar" v podzemí hotela, tak sa môže ľahko stať, že značnú časť zákazníkov stratíte, lebo prestanú hľadať ubytovanie u vás v obave, že sa vaša identita začala meniť na "hodinový hotel". Inak povedané, majitelia firiem by mali dobre ovládať marketingový pojem POSITIONING a pripomenúť si akú pozíciu v hlave zákazníka podnik má. Ak mienite vybočiť zo svojho typického sortimentu, musíte sakramentsky dobre vedieť, čo robíte.
Musíte sa rozhodnúť, či si postavíte ciele spojené so ZACHOVANÍM produktovej línie, alebo ROZŠÍRENÍM produktov, alebo naopak - so ZÚŽENÍM palety produktov.

Ešte dôležitejšie je uvedomiť si celkový, dlhodobý trend vlastnej produkcie. Tú tému sme preberali v článku "Koľko produkujeme" (nájdete ho kliknutím tu.) Niekedy si firmy postavia úplne jednoduchý cieľ, v ktorom chcú vytiahnuť obraty, či zisky firmy na nejakú danú úroveň. Ak ste zažili prepad výkonov počas krízy, možno si dávate za cieľ návrat na výslnie a cieľ bude prozaický - dosiahnuť čísla z roku 2008. Inokedy zas analýzov grafov zistíte, že na ďalšiu expanziu budete nutne potrebovať prienik na nové územia a cieľom bude vybudovanie siete pobočiek.
Analýzou grafov dospeli niektorí majitelia obchodných firiem k záveru, že zainvestujú do výroby, prípadne kúpia fabriku či už doma, alebo na ďalekom východe.
Trend v grafe vám občas prezradí, že by ste sa mali pokúsiť odkúpiť menšieho konkurenta a niekedy vás vďaka vašim výkonom mieni odkúpiť zahraničný koncern, ktorý si cez vás vytvorí cestičku na váš trh a k vašej klientele.
Príklady na inšpirácie pri hľadaní cieľov spojených s pozorovaním dlhodobého grafu produkcie by mohli byť priam nekonečné.




Veľmi rozumné je pozrieť sa na ideálnu scénu vašej organizácie (príslušný článok sme uverejnili tu.) Ak si ešte raz položíte ozázku, čo je účelom vašej organizácie, komu a ako slúžite, prečo vás zákazníci vyhľadávajú, opäť môžete dostať ten správny nápad, ktorý je s týmito vecami zladený.

Venovať sa cieľom, to si vyžiada svoj čas. Je rozumné pozrieť sa na vlastné produkty, grafy produkcie a formuláciu ideálnej scény, ak sa má dostaviť ten správny nápad. Toto vyslovene odporúčam robiť mimo priestorov vlastnej firmy. Chce to odstup, chce to čas a zrelú úvahu. Nakoniec však dobré ciele spravidla vyžadujú, že to je ambiciózne, niekedy až nezbednícke a dobrý cieľ musí vyvolať primeranú dávku vzrušenia. Málo ambiciózne ciele od vás odplašia schopných ľudí, lebo z firmy sa vytratí duch hry a súťaženia.

Správne formulovať cieľ je nesmierne dôležitá úloha, čím väčšia organizácia, tým ťažšie sa hľadá. Občas vám cieľ povie niekto len tak - pri príjemnom rozhovore o vašej firme, môže to byť váš kamarát, niekedy to môže byť aj konzultant a nedá sa vylúčiť ani to, že správny nápad vám povie úplne cudzí človek. Ciele musia byť "rozumné" a vychádzať z reality firmy. Zároveň musia byť "nerozumné", aby vás a vašich ľudí chytili za srdce. Preto nešetrite na fantázii.

2 komentáre:

  1. Tak tento článok chytil za srdce aj mne :-) Ďakujem zaň.

    Jedna vec s ohľadom na to, čo bolo napísané v článku je pre mňa platná, lebo som to zažil už viac krát.

    Keď si stanovím cieľ, o ktorom viem, že ho môžem dosiahnuť a zároveň aj viem, že ako ho dosiahnem, tak ma začne skôr alebo neskôr taký cieľ nudiť.

    No keď sa mi podarí "nájsť" cieľ, o ktorom verím, že ho môžem dosiahnuť a zároveň NEVIEM ani trochu, ako ho dosiahnem, tak potom ma to drží pekne dlho, no vlastne tak dlho, kým ten cieľ dosiahnem.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Skvelý článok.

    No ešte by som rád zdôraznil, že stanovenie cieľov je samo osebe veľmi dôležité.

    Veľká škoda je, že veľa ľudí zabúda alebo dokonca nevie, prečo to je také dôležité.

    Preto som napísal článok Sedem dôvodov prečo je dôležité stanoviť si ciele

    Tu sa dozviete aké výhody z toho plynú a prečo je dôležité stanoviť si ciele aj pre Vás.

    Verím, že článok Vám pomôže :)

    OdpovedaťOdstrániť