nedeľa 5. júna 2011

Investície, trendy a hovno

Veľmi často sa stretávam s názormi prečo slovenské podniky, či poľnohospodári nedokážu držať krok so svetom. Samozrejme môžeme si zúfať a nariekať nad nespravodlivou dotačnou politikou a veľa krát sa bude za týmito úvahami skrývať kus pravdy. Ale ruku na srdce, koľko našich poľnohospodárov si dalo tú prácu, aby začali fungovať podľa najlepšej možnej podnikateľskej filozofie a metód?

Inšpiráciu na tento článok mi dal majiteľ jedného bitúnku, slovenský podnikateľ, ktorý postavil svoju firmu na základe najmodernejších princípov. Zisťoval ako fungujú najúspešnejšie podniky tohto druhu a podarilo sa mu zorganizovať všetko tak, aby sa dosahovali minimálne prestoje, maximálnu efektivitu a priam vzorový tok pracovných procesov. Jeho zákazníkmi sú obvykle západoeurópske firmy, ktorým sa na môj údiv oplatí doviezť statok k nám a mäso zas odviezť niekam preč. Náš podnikateľ sa presadil tým, že dosiahol svetovú úroveň organizácie, požaduje od svojich ľudí slušné výkony a čo si budeme navrávať - mzdové náklady sú u nás jednoducho nižšie.

Nedalo mi a opýtal som sa ho na názor, prečo dosahujú holandskí chovatelia dobytka také konkurencieschopné ceny? Čakal som obvyklé náreky ohľadom dotácií, ale dostalo sa mi veľmi nemilosrdného vytriezvenia.

Západní chovatelia vsadili na nájdenie skvelého know how, dosiahli nevídanú automatizáciu a meranie úspešnosti. Každá kravička je dennodenne vážená, tak isto aj hmotnosť podaného krmiva a podnikatelia riadia chov vyslovene na základe trendov, ktoré denne merajú. Vedia presne ako má vyzerať denná a týždenná kvóta prírastku každého zvieraťa a ak niečo nie je v poriadku, okamžite na to reagujú. Skúmajú, či sa nezmenila kvalita krmiva, či nedošlo k ochoreniu zvieraťa, alebo či už jednoducho nenastal čas, kedy napr. vzhľadom na vek už investícia do kŕmenia tohto kusu dobytka neprináša potrebné prírastky a je potrebné myslieť na porážku, atď. Ak som to správne pochopil, tak ešte aj lajno sa tam váži, veď aký zmysel má napchávať kravu krmivom a získať z tejto investície iba hovno ??? (Ospravedľňujem sa za tento neslušný slovník, ale občas je pre zobudenie ľudí potrebné použiť zodpovedajúce výrazy!)

Počas rozhovoru som sa dozvedel, že všetko sa sleduje na dennom základe a schopnosť riadiť proces v reálnom čase je v porovnaní s väčšinou našich prvovýrobcov niekde úplne inde. U nás trvá večnosť, kým prídeme na to, že kravička nepriberá a ešte dlhšie trvá, kým niekto zareaguje.

Keď všetko funguje ako má, tak sa do toho nezasahuje, lebo normálne rastúci trend znamená, že sa nemá nič meniť. Veľmi mi to pripomenulo, že presne toto učíme našich zákazníkov, keď je trend mierne stúpajúci.
Zaujímavé je aj to, že všetky detaily sa zaznamenávajú a v podstate tak vznikajú smernice, o ktorých sme hovorili v našom seriáli o plánovaní. (Kliknutím sa dostanete na príslušný článok.)

Bolo by naivné tvrdiť, že v tomto článku hovorím o všetkých dôvodoch, prečo sa dá niekde inde dorobiť lacnejšie mäso. Môj rozhovor o tejto veci bol iba krátky a povrchný a zaslúžilo by si to odo mňa zrejme hlbšie skúmanie.

Ale za alarmujúci považujem fakt, že ak sa opýtate našinca na dôvody, prečo sa tak veľa vecí prestalo vyrábať a pestovať u nás - tak sa najprv dozviete, že inde majú lepšie dotácie, lepšie podmienky a čojaviemčovšetkoešte. Takmer nikdy nedostanete odpoveď typu:
- inde majú lepší systém
- druhí boli ochotní viacej študovať
- pracujú usilovnejšie
- sú skromnejší vo svojich nárokoch
- atď.

Kdekto by chcel mať v práci európsky plat, pracovať usilovne asi ako môj kocúr, ale v obchodoch mať čínske ceny a to je občas problém.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára