štvrtok 22. apríla 2010

Fixná idea je horšia ako slepota

Ak niekomu zakryjete oči, tak vie, že nevidí a podľa toho sa zariadi. Ak niekto má otvorené oči, ale podlieha nejakému bludu, je na tom vari horšie, ako ten slepý. Hovoríme totiž o fixných ideách.

Aby sme si to objasnili, uvediem príklad z vlastnej praxe. Ešte za študentských čias som si vypomáhal štvrtinovým úväzkom - robil som šoféra na škodovke 1203. Jedného dňa som sa rozprával s kolegom, ktorý mi popisoval údajnú necnosť motora. Za horúcich dní vraj nefunguje poriadne palivové čerpadlo, horúčava mala spôsobovať, že benzín sa mení na paru a pumpa potom beží naprázdno, čo následne spôsobí vynechávanie motora. Zdalo sa mi to čudné, ale viac som sa nad tým nezamýšľal.

Neubehol ani týždeň a mali sme so šéfom absolvovať cestu na stredné Slovensko, bolo horúce leto a teploty výrazne prekračovali 30 stupňov. Už niekde pri Nitre motor začal vynechávať a ihneď som si spomenul na nedávnu debatu o nefungujúcej palivovej pumpe. Auto sme na chvíľu odstavili, potom sme naštartovali a vozidlo fungovalo normálne. Trápenie pokračovalo na ceste cez Donovaly. Dokonca sme si zadovážili fľašu s vodou a oblievali sme čerpadlo, to však opakovane štrajkovalo. V Ružomberku sme vybavili všetko čo treba a cesta naspäť už bola naozaj veľkým trápením. So šéfom sme rozoberali údajnú príčinu a on prikývol, že tak nejako to môže byť. Prískokmi vpred v hroznej horúčave sme sa priblížili opäť k Nitre a tam sme sa rozhodli odbočiť do najbližšej obce, aby sa motor "ochladil".

Ako tak sedíme v krmčme na terase, môj zrak pritiahol pohyb pod autom. Sklonil som sa pod vozidlo a videl som, ako z čerpadla vyteká benzín! Stačilo kľúčom dotiahnuť príslušnú maticu a problém bol konečne vyriešený. Čo sa vlastne stalo? Povolené čerpadlo netesnilo a pod prírubou nasávalo vzduch. Motor nedostával dosť "šťavy" a neťahal. Vyparovanie benzínu v čerpadle sa ukázalo ako báchorka pre hlupákov.

Uvedený príklad je klasický v tom, že tesne pred objavením sa poruchy som dostal informáciu, ktorá sa mi síce zdala čudná, ale o pár dní neskôr sa zdanlivo potvrdila. Horúčava = motor nebude ťahať. Prijal som fixnú ideu, prijatý náhľad, ktorý som si sám neoveril. Všetka činnosť pri pokuse o vyriešenie situácie vychádzala z prijatého nesprávneho predpokladu a až objavenie pravej príčiny mohlo problém vyriešiť. Nie fľaša s chladivou vodou, ale kľúč číslo 19 bol riešením.

Fixná idea je jeden z najhorších problémov manažmentu. Veľmi často vzniká tým, že pracovníci firmy si  vymieňajú dojmy a domnienky o príčinách problémov. Fakt, že viac ľudí povie šéfovi to isté, zvyšuje šancu, že vedúci podľahne tejto sugescii.

Zapamätajte si zásadu: To, že viacerí pracovníci hovoria to isté, neznamená obvykle nič iné, len fakt, že niekto je autorom toho názoru a ostatní ho už len nekriticky príjmajú. Dobrý šéf by sa mal naučiť, že čím viacej ľudí má nejaký názor typu "všetci si myslia", "každý hovorí", tým s väčšou rezervou by ho mal prijímať. Vlastne by sme mali povedať, že šéf by mal radšej pracovať tak, aby sa na veci pozrel vždy vlastnými očami.


Akákoľvek stratégia bude stáť na hlinených nohách, ak sa bude opierať o fixné idey. História nás učí o tom, že celé krajiny môžu trpieť povrchným pozorovaním a skúmaním príčin.

Medzi obľúbené fixné idey časti politikov je tvrdenie, že vyššie percento daní z príjmu prinesie vyššie príjmy do štátneho rozpočtu (myslím si, že mnohí čitatelia týchto riadkov aj osobne odprisahajú, že čím vyššie zdanenie vláda zariadi, tým menej jej zaplatia...)

Často sa stretnete s vyjadreniami typu: "Naši klienti sú nespokojní."
Dobrý šéf s takýmito vecami naloží nasledovne:

- dajte mi zoznam nespokojných klientov za posledný mesiac
- koľko percent klientov je nespokojných?
- čo je najčastejší dôvod nespokojnosti, v koľkých prípadoch?
- kto vyšetruje príčiny?

Šéf by urobil lepšie, ak by konkrétne prípady vyšetril osobne. Možno by nebolo od veci, ak by zistil, kto z jeho ľudí problémy nafukuje a demotivuje celý tím.

Fixná idea je závažný problém manažmentu, dokonca jeden z najhorších.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára