Odhaduje sa, že 40 až 60% všetkej práce je daromne vynaložené úsilie.
Prečo je to tak strašne vysoké číslo? Ako sa to deje?
Predstavte si, že staviate budovu. Jedna partia má urobiť debnenie pre základy stavby a ich šéf by mal ohlásiť splnenie úlohy. Tento sa snaží dovolať stavbyvedúcemu, ale ten má dlhší telefonát a neberie to, je obsadené.
Šéf od debnenia nemá lepší nápad, ako poslať SMS šéfovi strojového parku, že debnenie stojí, môže sa betónovať. Tento síce má dostať pokyny od stavbyvedúceho, ale keďže neprichádza nič, tak iniciatívne pošle na stavbu betónovú pumpu.
Stavbyvedúci, ktorý sa zdržal v kancelárii však o ničom nevie a preto nedá pokyn do zásobovania, aby objednali v betonárke domiešavače s betónom.
Betónová pumpa stojí na stavbe, robotníci sa opierajú o lopaty, šéf partie volá sekretárke riaditeľa, telefonáty teraz lietajú krížom krážom a na dôvažok šéf strojového parku oznámi posádke betónovej pumpy, že okolo obeda majú byť už na inej stavbe a šofér vozidla sa rozhodne, že vyrazia pre istotu skôr.
Stavbyvedúci medzitým počúva rozčúleného riaditeľa firmy a ešte cestou na stavbu objedná osobne betón. Keď dorazí na pracovisko, tak tam stoja už 3 domiešavače, ale daromne, lebo betónová pumpa sa vyparila 5 minút predtým.
Opis tohto zmätku by mohol pokojne pokračovať, ale čitateľ si už určite urobil svoj obraz. Niekto by poznamenal, že toto všetko je dôsledok nedostatočnej koordinácie. Nám však toto vysvetlenie nestačí.
Podstatou problému sú v skutočnosti dve súvisiace veci:
1. Firma nemá dostatočne pevne stanovené vyskúšané postupy, ktoré - ak by sa dodržali, tak naisto vedú k výsledkom. Betónovanie základov sa dá veľmi presne popísať, dá sa na to urobiť priam formulár s uvedenými krokmi, zodpovednými osobami, bolo by tam uvedené čo má kto a kedy vedieť a podobne.
Tým osvedčeným postupom hovoríme smernice.
2. Pracovníci firmy vrátane šéfov majú v našom príklade problém so správnym smerovaním komunikácií. Ak príde informácia k nesprávnemu človeku a tento ju v rozpakoch dáva ďalej, existuje značná pravdepodobnosť, že sa to opäť dostane k nesprávnym ľuďom a zmätok sa bude ešte viacej šíriť.
Daromná robota má svoje presné zákonitosti a neznalosť tejto témy dokáže zlikvidovať ziskovosť akejkoľvek firmy. Všetci tí chaoticky pobehujúci ľudia pripomínajú mravce z rozhrabaného mraveniska, všetci "pracujú" a "snažia sa", ale ich hemženie neznamená, že zákazník bude ochotný celý tento chaos preplácať. Pracovníci dostanú svoj čas preplatený zamestnávateľom, ale ten v skutočnosti platí daromnú prácu. To vyplatí len a len zo zisku, ktorý sa musel vyprodukovať pri inej príležitosti.
Ak je takýto problém v súkromnej firme, viete si predstaviť, čo sa deje na úradoch?
no dobre, jasne že to tak funguje v zle nastavenej komunikácii vo firme a nestanovených postupov, to by chcelo, aby sa rýchlo prihlásili do BS na správny seminár...:))
OdpovedaťOdstrániť