utorok 31. augusta 2010

Koľko dáte?

Jedna múdrosť vraví, že nie je možné zjesť koláč a zároveň ho mať.

Ak vydáte zo skladu krabicu s tovarom, máte tam o krabicu menej.

Ak zaplatíte, máte v peňaženke menej peňazí.

Ak dáte čokoľvek hmotné, tak o to prichádzate.

xxx

Niektoré veci však fungujú aj opačne. Ak niekomu dáte myšlienku, tak vám stále zostáva.

Ak budete niekoho učiť, možno zistíte, že až vtedy vám definitívne začnú dochádzať súvislosti. Už slávny Seneca povedal, že vyučovaním sa človek učí. Učiť, znamená nielen dať myšlienky a stále si ich ponechať, ale dokonca vám ešte pribudnú.

Ak sa budete pozerať na šéfovanie ako na odovzdávanie myšlienok, ak pochopíte, že vedúci nikdy neprestáva byť celkom učiteľom, tak zistíte, že môžete zažiť krásu a radosť. Každé "aha" vášho poslucháča, každé zlepšenie schopností vašich podriadených, každé radostné poznanie patrí aj vám.


Možno preto ja naša práca najkrajšia na svete.


Preto nešetrite a podeľte sa o to čo viete. Koľko dáte?

2 komentáre:

  1. Ano, keď človek niečo vie robiť, tak potom, keď odovzdáva to, čo o tom robení vie ľuďom ďalej, pribúda toho, aj pre neho. A to je, ako niekoho učiť.

    No ale čo keď človek niečo nevie robiť a "účí o tom druhých". Bolo by čestné, keby sa najskor sám naučil veci robiť a potom to začal učiť.

    Dá sa povedať, že UČIŤ NIEKOHO je viac o zodpovednosti, lebo zodpovednosť sa dá vysvetliť tak, že keď niekto má odpovede - pochopitelne tie pravdivé - potom môže mať zodpovednosť. A tak, ako je to s tým povestným "mať či nemať koláč a zároveň ho zjesť",

    až kým človek niečo má, potom to môže rozdávať.

    Napríklad šéf bez zodpovednosti nemôže rozdať žiadnu zodpovednosť no a keď sa ešte pri tom, ako sa pokúša rozdávať zodpovednosť príkazmi snaží aj podriadenych vyučovať, tak to je potom ten povestný boj s veternými mlynmi.

    Zaujímavé na tom je aj to, že keď niekto má zodpovednosť, tak by mal ostatných učiť. To neznamená, že by nemal robiť už nič iné, ale keby každý z nás, kto má zodpovednosť v akejkoľvek oblasti polovicu pracovného dňa venoval tomu, že bude tu zodpovednosť rozdávať ďalej ľuďom, pribudlo by na svete zodpovednosti geometrickým radom.

    A zodpovednosť zo sebou prináša lepší život.

    Možno, že si teraz niekto povie, že zodpovedný znamená byť vinný.

    Nuž keď niekto má odpovede napríklad ohľadom atómového štepenia a vie, že sa dá zneužiť v atómovej bombe, potom keď túto vedomosť nebude ďalej vyučovať, je vinný! tým, že nevyučoval - neodovzdával to, čo o tom vie ľuďom ďalej.

    Iný príklad by bol taký, že keď niekto vie, ako sa vytvára ekonomická kríza alebo inflácia, a nevyučije ľudí o tom včas, tak potom je vinný tým, že nevyučoval.

    A to je jediná "vina" v predmete zodpovednosti.

    "Vina" zatajenia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Povedal Ti už dnes niekto, že si skvelý chalan?Fakt klobúk dole!!Zapríčiňuješ veci, ktorých dopad pre našu budúcnosť si čoraz viac mnohí uvedomujeme.
    Pri lúskaní Základov som si nespočetne krát uvedomil: "aha, aj toto už viem od Paľka Timka":-) Ďakujem za všetko!!!!
    Vladimír

    OdpovedaťOdstrániť