streda 28. decembra 2011

Bypass - keď ide o život

Väčšina bežných ľudí počuje slovo "bypass" iba v súvislosti s chirurgiou srdca. Zásobovanie srdcového svalu je narušené, lebo artérie nedokážu vplyvom chorobných zmien prepustiť dostatok krvi. To je podobný jav, ako keď doprava v meste kolabuje na nedostatočnej priepustnosti ulíc. Riešením býva diaľničný obchvat. V prípade chorého srdca sa vyberie z nohy pacienta žila, ktorá sa prioperuje na srdce a tým sa vytvorí premostenie nefungujúcich artérií a takto sa obnoví zásobovanie srdcového svalu krvou. Tomu sa hovorí bypass a slovo obchvat je tu tiež na mieste.

V manažérskej terminológii je bypass pomerne často používané slovo. Opisuje situáciu, kedy vedúci pracovník "obíde" podriadeného, ktorý je za nejakú prácu obvykle zodpovedný, ale z nejakého dôvodu ju teraz nezvláda dobre. Ak podriadený nedokáže postupovať správne, vzniká nebezpečenstvo, ktoré vedúci vyrieši tým, že preberie prácu namiesto podriadeného. Pripomína to stav, kedy inštruktor autoškoly zasiahne do riadenia v situácii, keď šofér - začiatočník nedokáže vykonať požadovaný manéver.

Riešenie nebezpečených situácií výborne vysvetľuje autor L. Ron Hubbard, pričom bypass je práve prvý krok zo šiestich, ktoré je potrebné v nebezpečenstve vykonať (tieto kroky preberáme podrobnejšie na našich prednáškach). Čiastočne sme sa tejto téme venovali na tomto blogu v článku Práca namiesto podriadeného.

Môžeme si ukázať, že nedodržanie pravidla, že vedúci má v nebezpečenstve obísť podriadených, môže mať katastrofické následky. Iba máloktorá letecká katastrofa zanechala na laickú a odbornú verejnosť tak hlboký dojem, ako zrútenie linky Air France AF 447 do vĺn Atlantiku v júni 2009. Pripomeňme si, že po výpadku senzorov rýchlosti prestal fungovať autopilot a piloti museli prevziať ručné riadenie lietadla. Túto úlohu nezvládli a výsledkom bola havária s 228 obeťami. Niektoré aspekty tejto udalosti sme preberali na blogu v tomto článku z júla 2011. Teraz sa k tejto udalosti opäť vrátime.


Nejdeme tu preberať detaily, pripomeňme si, že v čase 02:10:06 prevzal pilot ručné riadenie a podľa všetkého sa dopustil viacerých chýb, ktoré popisujeme v spomínanom článku. Kapitán v tom čase odpočíval na lôžku a v kokpite riadili lietadlo dvaja prví dôstojníci. Jeden z nich privolal kapitána a ten prišiel 02:11:43. Všimnite si jednu podstatnú vec:

Kapitán si sadol na sedadlo za pilotov. Neprevzal riadenie do svojich rúk. O 2 minúty a 24 sekúnd neskôr už bolo lietadlo v troskách. Mohli by sme tu špekulovať nad mnohými vecami (oficiálne vyšetrovanie udalosti dodnes nie je ukončené), ale je viac ako pravdepodobné, že kapitán by zrejme nepokračoval vo fatálnej rutine prvého dôstojníka, ktorý zanovito dvíhal nos lietadla a tým de facto zabránil tomu, aby mohlo nabrať rýchlosť a normálne letieť. Kapitán až do konca nepochopil, čo sa so strojom deje, ale nechápal ani to, čo pilot pri pákach riadenia vôbec robil. Zákonitosti manažmentu hovoria, že v takýchto situáciách musí ísť šéf osobne do akcie. Nemá sa spoliehať na nikoho a urobiť to sám.

Poučenie pre živých: Ak ste šéf a vaši podriadení zlyhávajú alebo sa deje niečo nezvyčajné, potom prevezmite riadenie do vlastných rúk. Urobte bypass, môže to byť otázka života a smrti.



Obrázky:  © Fotolia a Wiki

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára